„Omoară-ți plictiseala” în careul magic

Străvechi joc de origine arabă, „Omoară-ți plictiseala” era delectarea favorită a celor nevoiți să înfrunte plictisul și monotonia unei călătorii cu caravana prin deșert. Compus dintr-un cadru de lemn de formă pătrată pe care glisau 15 plăcuțe din obsidian șlefuit, jocul consta în aranjarea plăcuțelor într-o anumită ordine a numerelor încrustate pe ele. Numerotate de la 1 la 15, plăcuțele puteau glisa în sus, în jos, la stânga sau la dreapta cu câte o poziție, în funcție de locul în care se afla golul dintre plăcuțe pe cadrul de lemn.
Să presupunem că pornim de la următoarea configurație a plăcuțelor de obsidian pe tabla de joc:

 1  2  3  4
 5  6  7  8
 9 10 11 12
13 15 14    

Care este numărul minim de mutări prin care se poate ajunge de la această configurație la un careu magic cu constanta 30? Precizați aceste mutări!

Citește mai mult:„Omoară-ți plictiseala” în careul magic

Ferestre din dominouri

În figura de mai jos, 4 dominouri au fost astfel așezate încât să formeze o „fereastră” cu câte 11 puncte pe fiecare canat.
Încercați să formați la rândul vostru, cu toate cele 28 de piese de domino, 7 ferestre cu același număr de puncte pe fiecare canat, nu neapărat același de la o fereastră la alta.

latura de sus 1 plus 5 5 latura din dreapta 5 plus 2 4 latura de jos 4 plus 1 6 latura din stânga 6 plus 4 1

Citește mai mult:Ferestre din dominouri

„Omoară-ți plictiseala” pe coloane

Străvechi joc de origine arabă, „Omoară-ți plictiseala” era delectarea favorită a celor nevoiți să înfrunte plictisul și monotonia unei călătorii cu caravana prin deșert. Compus dintr-un cadru de lemn de formă pătrată pe care glisau 15 plăcuțe din obsidian șlefuit, jocul consta în aranjarea plăcuțelor într-o anumită ordine a numerelor încrustate pe ele. Numerotate de la 1 la 15, plăcuțele puteau glisa în sus, în jos, la stânga sau la dreapta cu câte o poziție, în funcție de locul în care se afla golul dintre plăcuțe pe cadrul de lemn.
Să presupunem că pornim de la următoarea configurație a plăcuțelor de obsidian pe tabla de joc:

 

 1  2  3  4
 5  6  7  8
 9 10 11 12
13 15 14   

Care este numărul minim de mutări prin care se poate ajunge la configurația de mai jos? Precizați aceste mutări!

 4  8 12   
 3  7 11 15
 2  6 10 14
 1  5  9 13

Citește mai mult:„Omoară-ți plictiseala” pe coloane

Fortul Marianne

În vara anului 1859, fortul Marianne din Moon Valley este atacat de indieni. Albii baricadează toate intrările și repară în grabă stricăciunile mai însemnate. Apoi, comandantul fortului le ordonă oamenilor să-și ocupe locul în dispozitiv. Reușește să-i plaseze pe toți 40 astfel încât fiecare latură a fortului să fie apărată de exact 11 oameni (vezi figura de mai jos.)

un pătrat ABCD notat din stânga sus în sens antiorar cu câte un soldat în fiecare colț și câte 9 soldați în interiorul fiecărei laturi

După prima bătălie însă, comandantul pierde 4 oameni; după a doua încă 8; după a treia alți 5, reușind totuși de fiecare dată să-și plaseze oamenii rămași astfel încât fiecare latură a fortului să fie apărată tot de 11 oameni.
A. Cum și-a plasat comandantul oamenii în dispozitiv după fiecare bătălie?
B. Care este numărul minim, respectiv maxim, de oameni care pot fi dispuși de-a lungul laturilor fortului, astfel încât fiecare latură să fie apărată de exact 11 oameni?

Citește mai mult:Fortul Marianne

Jocul cu capace de bere

După o vreme, Istețul și Fraierul (cei doi picoli de la hotelul Metropolitan cu cel mai mare restaurant din București) începură să se cam plictisească de jocul cu coastere. De aceea, dar mai ales pentru faptul că la ultima rundă fusese bătut măr, Fraierul se gândi să inventeze un joc nou în care, cu o strategie corectă, să câștige mereu, indiferent de mutările adversarului. Așa că, după ce adună o grămadă de capace de bere, îl invită pe Isteț și îi explică regula jocului. Jocul era foarte simplu: fiecare punea pe masă, când îi venea rândul, câte un capac de bere. Primul care nu mai avea unde să pună pe masă capacul de bere pierdea partida. Odată clarificate lucrurile, jocul începu și... Istețul pierdu. A doua partidă se încheie la fel. La fel și a treia, a patra și toate care au urmat. Fraierul găsise strategia perfectă, care odată aplicată, nu-i mai lăsa Istețului nicio șansă de câștig.
În ce consta această strategie?

Citește mai mult:Jocul cu capace de bere

Susține Logicus.ro!

Dacă îți plac problemele de logică de pe www.logicus.ro și vrei să contribui și tu la eforturile noastre, ai acum ocazia de a ne susține!

Cu cât vrei să contribui?: