- Detalii
- Scris de Cristina Vuşcan Cristina Vuşcan
- Publicat: 14 Februarie 2017 14 Februarie 2017
- Accesări: 1937 1937
Străvechi joc de origine arabă, „Omoară-ți plictiseala” era delectarea favorită a celor nevoiți să înfrunte plictisul și monotonia unei călătorii cu caravana prin deșert. Compus dintr-un cadru de lemn de formă pătrată pe care glisau 15 plăcuțe din obsidian șlefuit, jocul consta în aranjarea plăcuțelor într-o anumită ordine a numerelor încrustate pe ele. Numerotate de la 1 la 15, plăcuțele puteau glisa în sus, în jos, la stânga sau la dreapta cu câte o poziție, în funcție de locul în care se afla golul dintre plăcuțe pe cadrul de lemn.
Să presupunem că pornim de la următoarea configurație a plăcuțelor de obsidian pe tabla de joc:
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 15 | 14 |
Care este numărul minim de mutări prin care se poate ajunge de la această configurație la un careu magic cu constanta 30? Precizați aceste mutări!
Soluție:
Careul magic cu numere de la 1 la 15 și constanta 30 este următorul:
13 | 1 | 6 | 10 |
14 | 2 | 5 | 9 |
12 | 11 | 7 | |
3 | 15 | 8 | 4 |
Numărul minim de mutări prin care se poate ajunge la acest careu magic este 49:
12 > 8 > 4 > 3 > 2 > 6 > 10 > 9 > 13 > 15 > 14 > 12 > 8 > 4 > 7 > 10 > 9 > 14 > 12 > 8 > 4 > 7 > 10 > 9 > 6 > 2 > 3 > 10 > 9 > 6 > 5 > 1 > 2 > 3 > 6 > 5 > 3 > 2 > 1 > 13 > 14 > 3 > 2 > 1 > 13 > 14 > 3 > 12 > 15 > 3.
Susține Logicus.ro!
Dacă îți plac problemele de logică de pe www.logicus.ro și vrei să contribui și tu la eforturile noastre, ai acum ocazia de a ne susține!