Tipărire

Albul este la mutare și dă mat negrului din 4 mutări. Explicați și prezentați mutările!
(problema lordului Dunsany)

8 Turn Negru Cal Negru Nebun Negru Rege Negru Dama Neagra Nebun Negru Cal Negru Turn Negru
7 Pion Negru Pion Negru Pion Negru Pion Negru Pion Negru Pion Negru Pion Negru Pion Negru
6                
5                
4                
3                
2                
1 Turn Alb Cal Alb Nebun Alb Dama Alba Rege Alb Nebun Alb Cal Alb Turn Alb
  a b c d e f g h

Soluție:

Cheia problemei lordului Dunsany constă în faptul că regina neagră nu se află pe pătrățica neagră, așa cum trebuie să se găsească în mod obișnuit la începutul unei partide de șah. Aceasta înseamnă că regele și regina neagră au mutat, ceea ce nu s-ar fi putut întâmpla fără ca unii pioni negri să fi mutat la rândul lor. Dar pionii nu pot muta decât înainte, ceea ce ne face să deducem că pionii negri au ajuns în poziția actuală venind din capătul opus al tablei.
Acestea odată stabilite, este ușor de văzut că albul poate da mat negrului din 4 mutări cu calul din dreapta.
1. Calul alb din dreapta (g1) mută chiar în fața regelui alb (e2).
Negrul mută calul din stânga (b8). Dacă îl mută pe coloana turei (a6), albul dă mat în următoarele două mutări: d4 și, indiferent de mutarea următoare a negrului, e6 și mat.
În schimb, calul negru poate amâna cu o mutare matul deplasându-se pe coloana nebunului (c6); atunci, albul dă mat negrului în următoarele 3 mutări.
2. Albul mută la f4, amenințând să dea mat la următoarea mutare.
Negrul înaintează la d4 încercând să blocheze matul albului de la următoarea mutare.
3. Albul ia calul negrului cu regina și, la următoarea mutare
4. Albul mută calul la e6 și dă mat regelui.