Tipărire

Omul-orchestră ştie să cânte la cel puţin 10 instrumente muzicale. Fiecare reprezentaţie a circului la care lucrează, îl are inclus în program cu un recital la 4 din cele mai îndrăgite instrumente ale sale: flautul, armonica, muzicuţa, vioara şi cimpoiul. Omul-orchestră are însă hachiţele lui. De pildă, nu cântă niciodată în acelaşi recital la flaut şi la cimpoi; dacă nu cântă la cimpoi, atunci interpretează neapărat ceva la flaut şi continuă imediat după aceea cu un cântec la vioară; dacă într-un recital alege să nu cânte la flaut, atunci încheie obligatoriu recitalul la armonică; dacă în program figurează însă armonica, atunci programul se deschide în mod necesar cu un cântec la muzicuţă. La ultimul turneu din Cehia, circul a susţinut la Praga patru reprezentaţii. În cele patru seri, omul-orchestră a dat patru recitaluri diferite din punct de vedere al instrumentelor sau ordinii în care s-a cântat la acestea, primele trei recitaluri încheindu-se cu acelaşi instrument.
Puteţi spune la ce instrumente a cântat omul-orchestră în ultima seară şi în ce ordine?

Soluţie:

Care ar fi putut fi instrumentul cu care omul-orchestră şi-a încheiat primele trei recitaluri de la Praga?
Dacă ar fi fost cimpoiul, atunci nu ar fi cântat la flaut în nici una din cele trei seri; dar atunci recitalurile s-ar fi încheiat la armonică. Contradicţie! Prin urmare, nu cimpoiul a fost instrumentul cu care s-au încheiat primele trei recitaluri.
Dacă acest instrument ar fi fost flautul, atunci nu s-ar fi cântat deloc la cimpoi; mai mult, în acest caz, flautul ar fi fost urmat obligatoriu de un cântec la vioară. Contradicţie! Deci, nici flautul nu a fost instrumentul cu care s-au încheiat primele trei recitaluri.
În sfârşit, dacă omul-orchestră ar fi ales să termine primele trei recitaluri cu un cântec la muzicuţă, atunci armonica nu ar fi putut fi prezentă în nici unul din aceste recitaluri, deoarece în caz contrar muzicuţa ar fi trebuit să deschidă concertele, nu să le încheie. Dar aceasta ar însemna ca omul-orchestră să fi cântat în aceeaşi seară la flaut şi la cimpoi. Imposibil! Aşadar, nici muzicuţa nu a fost ultimul instrument din primele trei concerte.
Dacă vioara ar fi fost ultimul instrument al celor trei seri, atunci flautul ar fi trebuit să figureze şi el obligatoriu în concerte, căci altfel ele ar fi trebuit să se încheie cu un cântec la armonică şi nu cu unul la vioară. Dar atunci cimpoiul nu ar fi apărut în nici unul din cele trei recitaluri, în schimb ar fi fost prezente muzicuţa şi armonica. Mai mult, ordinea interpretării la cele 4 instrumente ar fi fost aceeaşi: muzicuţă, armonică, flaut şi vioară. Imposibil!
Cele de mai sus arată că omul-orchestră şi-a încheiat primele trei concerte cântând la armonică. Atunci, el a deschis recitalurile cu un cântec la muzicuţă iar ordinea instrumentelor în primele trei recitaluri a fost următoarea (nu neapărat în această succesiune a serilor de reprezentaţie):
1. muzicuţă, cimpoi, vioară, armonică;
2. muzicuţă, vioară, cimpoi, armonică;
3. muzicuţă, flaut, vioară, armonică.
În ultima seară de reprezentaţie, dacă se cântă la armonică (și se cântă întrucât flautul și cimpoiul nu pot figura simultan în concert), ea nu poate fi ultimul instrument căci altfel ordinea instrumentelor din această seară ar fi aceeaşi cu cea a uneia din primele trei seri. Atunci, flautul a figurat obligatoriu în programul ultimei seri, dar nu a apărut cimpoiul. Întrucât s-a cântat la armonică, recitalul  a început cu un cântec la muzicuţă și pentru că după flaut s-a cântat la vioară, ordinea instrumentelor din ultima seară de concert a fost următoarea:
muzicuţă, armonică, flaut şi vioară.