La încheierea unei partide de șah în care nicio piesă nu a mutat de pe un câmp de o anumită culoare pe un altul de culoare diferită, tabla de joc se prezintă astfel:

8                
7           Rege Negru    
6       Rege Alb        
5                
4                
3             Pion Roșu  
2       Pion Alb   Pion Alb    
1                
  a b c d e f g h

După cum se observă, pe tablă mai sunt doar 5 piese: 1 rege alb și 1 rege negru, 2 pioni albi și un al treilea a cărui culoare vi se cere să o deduceți prin raționament (este vorba de pionul marcat cu roșu pe tablă.)

Soluție:

Cheia problemei este poziția celor 2 pioni albi și faptul că nicio piesă de pe tabla de șah nu a trecut de pe un câmp de o anumită culoare pe un altul de culoare diferită. Ceea ce înseamnă că pionii albi din d2 și f2 nu și-au schimbat poziția și că singurul mod în care regele alb ar fi putut să iasă din poziția sa inițială (fără a schimba culoarea câmpului) a fost prin rocadă. Și rocada s-a făcut cu turnul de lângă rege, căci dacă s-ar fi făcut cu cel de lângă regină, turnul alb ar fi trecut de pe o căsuță neagră pe una albă și-ar fi schimbat culoarea câmpului.
Dacă pionul marcat cu roșu pe figura din enunț ar fi fost alb, el ar fi ajuns în g3 din h2 prin capturarea unei piese. Dar în acest caz, regele alb nu ar fi putut ajunge în poziția sa actuală din d6. Într-adevăr, înainte de capturarea piesei din g3, pionul alb din h2 l-ar fi ținut pe rege blocat în g1 iar după capturare regele ar fi fost restrâns numai la câmpurile din g1 și h2.
Așadar, pionul din g3 marcat cu roșu este negru.

Susține Logicus.ro!

Dacă îți plac problemele de logică de pe www.logicus.ro și vrei să contribui și tu la eforturile noastre, ai acum ocazia de a ne susține!

Cu cât vrei să contribui?: