Când Gelu a descoperit că Matilda, sora lui mai mică, i-a băut toate gelurile energizante (stocul lui pentru ascensiunea din vara aceea în Făgăraș), s-a gândit să-i dea o lecție. I-a propus așadar un târg. Dacă Matilda va rezolva problema de șah compusă special de Gelu pentru ea, ea avea să câștige tot atâtea geluri câte îi consumase. Dacă însă Matilda nu va putea rezolva problema, va trebui să-i înapoieze lui Gelu, până la ultimul, toate gelurile consumate.
Iată problema propusă de Gelu: pentru configurația de pe tabla din figura de mai jos, care era mutarea prin care albul îi putea da mat negrului?

8       Damă Neagră   Turn Negru Rege Negru  
7   Pion Negru   Pion Negru Pion Negru Pion Negru Pion Negru  
6           Cal Negru    
5             Cal Alb  
4             Cal Alb  
3                
2   Pion Alb Pion Alb Pion Alb Pion Alb Pion Alb Pion Alb  
1 Turn Alb   Nebun Alb Rege Alb Damă Albă Nebun Alb   Turn Alb
  a b c d e f g h

Matilda studiază îndelung tabla de joc, apoi îi spune lui Gelu:
– Singurul mod în care albul îi poate da șah negrului este cu calul din g4, fie mutând în h6, fie capturând calul din f6. Dar în niciunul din aceste cazuri nu este mat, deoarece în primul caz negrul poate să se refugieze fie în h8, fie în h7,  iar în al doilea, negrul poate captura calul din f6 cu pionul din g7!
– Greșit! răspunde Gelu și izbucnește în râs. În unul dintre cazuri, negrul este în mod evident mat. În care anume și de ce?
– Oh, chiar nu îmi dau seama! Mă dau bătută!
Și Matilda se duce la Decatlon și îi cumpără fratelui său toate gelurile pe care i le datora.
Care era mutarea prin care albul îi dădea mat negrului? Justificați!

Soluție:

Gelu i-a făcut Matildei o mică farsă, ca s-o pedepsească.
Astfel, deși la prima vedere poziția de start a albului părea să fie cea dinspre miazăzi, lucrul acesta era vădit imposibil, fiindcă altfel regele și regina albă nu ar fi avut cum să schimbe pozițiile între ei!
Prin urmare, negrul înaintează pe tablă de jos în sus, ceea ce înseamnă că pionul din g7 nu are cum să captureze calul alb din f6.
Așadar, mutarea prin care albul îi poate da mat negrului este cu calul din g4 în f6. Pionul din g7 nu-l poate captura, pentru că nu se poate deplasa decât dinspre miazăzi spre miazănoapte, iar regele nu se poate refugia nici în h8, nici în h7, fiindcă toată coloana h este controlată de tura albă din h1.

Susține Logicus.ro!

Dacă îți plac problemele de logică de pe www.logicus.ro și vrei să contribui și tu la eforturile noastre, ai acum ocazia de a ne susține!

Cu cât vrei să contribui?: