Străvechi joc de origine arabă, „Omoară-ți plictiseala” era delectarea favorită a celor nevoiți să înfrunte plictisul și monotonia unei călătorii cu caravana prin deșert. Compus dintr-un cadru de lemn de formă pătrată pe care glisau 15 plăcuțe din obsidian șlefuit, jocul consta în aranjarea plăcuțelor într-o anumită ordine a numerelor încrustate pe ele. Numerotate de la 1 la 15, plăcuțele puteau glisa în sus, în jos, la stânga sau la dreapta cu câte o poziție, în funcție de locul în care se afla golul dintre plăcuțe pe cadrul de lemn.
Să presupunem că pornim de la următoarea configurație a plăcuțelor de obsidian pe tabla de joc:
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 15 | 14 |
Care este numărul minim de mutări prin care se poate ajunge de la această configurație la un careu magic cu constanta 30? Precizați aceste mutări!
Careul magic cu numere de la 1 la 15 și constanta 30 este următorul:
13 | 1 | 6 | 10 |
14 | 2 | 5 | 9 |
12 | 11 | 7 | |
3 | 15 | 8 | 4 |
Numărul minim de mutări prin care se poate ajunge la acest careu magic este 49:
12 > 8 > 4 > 3 > 2 > 6 > 10 > 9 > 13 > 15 > 14 > 12 > 8 > 4 > 7 > 10 > 9 > 14 > 12 > 8 > 4 > 7 > 10 > 9 > 6 > 2 > 3 > 10 > 9 > 6 > 5 > 1 > 2 > 3 > 6 > 5 > 3 > 2 > 1 > 13 > 14 > 3 > 2 > 1 > 13 > 14 > 3 > 12 > 15 > 3.