Cuburile metalice

Vi se dau o balanţă negradată şi fără nici un fel de etaloane de masă şi zece cuburi metalice, identice ca dimensiune şi aspect exterior. Unele dintre ele sunt însă de aluminiu, celelalte de fier (deci mult mai grele ca primele).

Dispuneţi de un asistent care să aşeze cuburile  pe talerele balanţei aşa cum îi veţi cere dumneavoastră, dumneavoastră înşivă neavând voie să atingeţi cuburile. Vi se cere să stabiliţi câte cuburi sunt de fier şi câte sunt de aluminiu folosind un număr minim de cântăriri. Precizaţi acest număr  minim şi prezentaţi şi procedeul utilizat.

 

(Dan Lăzărescu - Paleoaritmetica)

Citește mai departe: Cuburile metalice

Numai din două cântăriri

Aveţi un coş cu 14 kg de mere.
Vi se dă o balanţă şi o greutate de 2 kg şi vi se cere să măsuraţi 3 kg de mere numai din două cântăriri. Cum procedaţi?

Citește mai departe: Numai din două cântăriri

O balanţă, nişte bile şi un număr minim de cântăriri

Vi se dau  o balanţă  negradată şi fără nici un fel de etaloane de masă şi nişte bile absolut identice ca aspect şi dimensiune, confecţionate unele din  fier, altele din aluminiu. Dispuneţi de un asistent care să aşeze bilele pe talerele balanţei aşa cum îi veţi cere dumneavoastră, dumneavoastră înşivă neavând voie să atingeţi bilele.

Vi se cere să stabiliţi câte bile sunt de fier şi câte sunt de aluminiu folosind un număr minim de cântăriri. Precizaţi acest număr  în fiecare din următoarele situaţii:
a) vi s-au dat 3 bile;
b) vi s-au dat 6 bile.
Prezentaţi în fiecare caz şi procedeul utilizat.

Citește mai departe: O balanţă, nişte bile şi un număr minim de cântăriri

Măsurătoare cu două recipiente negradate

Aveţi două recipiente negradate, unul de 9 litri şi altul de 4 litri.
Vi se cere să obţineţi în recipientul mai mare 6 litri de apă din cât mai puţine operaţiuni. Cum procedaţi?

Citește mai departe: Măsurătoare cu două recipiente negradate

Când nu ai formule...

La un liceu industrial, profesorul a tăiat dintr-o foaie de tablă o suprafaţă neregulată şi i-a cerut unui elev să afle ce arie are.

Elevul a privit această            suprafaţă mărginită de nenumărate linii drepte, frânte şi curbe, a căutat prin cărţi formule şi, bineînţeles, n-a găsit nimic, până când i-a venit ideea salvatoare. În câteva minute a aflat care era aria acelui obiect ciudat.
Puteţi spune cum a procedat elevul?

(Dan Lăzărescu - Paleoaritmetica)

Citește mai departe: Când nu ai formule...

Mai multe articole...

Susține Logicus.ro!

Dacă îți plac problemele de logică de pe www.logicus.ro și vrei să contribui și tu la eforturile noastre, ai acum ocazia de a ne susține!

Cu cât vrei să contribui?: